״Blue Sky Coming describes our guiding philosophy in a brighter, positive future, and

a more sustainable tomorrow.

This is what’s driving us – every day, across the globe.״

האמירה מעל מציגה את המוטו של חברת ״ניאו״, שהגיעה לישראל. חברה זו היא יצרנית רכב שנוסדה בשנגחאי ומתמחה בפיתוח ועיצוב מכוניות אוטונומיות חשמליות, המסתפקות אך ורק עלאנרגיה חשמלית להנעה. היא שואפת ליצור מכוניות בעלות ביצועים גבוהים עם תכונות חדשניות.

יצרנית הרכבים החשמלייםNIO  היא החברה היחידה המאפשרת החלפת סוללות ללא עלות עבורבעלי רכבים מתוצרתה. זאת מכיוון שהיא דוגלת בעובדה שרכבים חשמליים הם טובים כאשרסוללתם תקינה וטובה. על כן, ניאו מפעילה רשת של תחנות המאפשרות לבעלי רכביNIO  בסיןלהיכנס, להחליף את הסוללה הישנה במהירות, ולצאת עם רכב שכביכול נחשב מחודש. אולם רשתהתחנות להחלפת הסוללה אינה קיימת באף מדינת יעד פרט לסין, על אף שניאו מוכרת רכבים גםמחוץ גבולות סין.

על פי המוטו, המוטיבציה שלהם שבעתיד נזכה לשמיים כחולים היא מרשימה. אפילו הסמל שלהםמבוסס על הפילוסופיה הזו. השאיפה והקידום לסביבתיות ובר-קיימא אטרקטיבית ומעלה את הרצוןלהיות חלק מקהילת הרכב היוקרתי הזה, אך השאלה החשובה היא האם הרכב הזה מציע ומספקיכולות טובות מלבד האידיאולוגיה הנפלאה של מהנדסיו? על כך נענה בהמשך.

נקודה שאנו מעוניינים לציין היא שהגעתה לארץ מרמזת על סוג של ייאוש. הרכבים השונים שלהחברה משווקים בעיקר בשווקים הסינים, אבל האנשים שיכולים להרשות לעצמם רכב במחיר זהתמיד יעדיפו מותג מוכר ולא רכב סיני לא משנה כמה הוא יהיה מרשים, כי ישנה בעיית האמינות:

בקרב רכבים חשמליים מתוצרת חברות סיניות צעירות שורר חוסר ניסיון בייצור, המשפיע על אמינותהרכבים בטווח הארוך. כמו גם התפיסה נפוצה בקרב הציבור הישראלי הוא שרכב חשמלי שווהגאדג'טים בלבד.

למרות זאת,NIO  הביעה בעבר שאיפה להתרחבות גלובלית מעבר לקהל הסיני, והנה אנחנו כאן,לקראת כניסתה לשוק הישראלי. אז, האם זה ה״סיבוב האחרון״ של המכונית הסינית או שמא זותהיה הצלחה מסחררת?

ביקרתי באולם התצוגה החדש של החברה שנמצא בשרונה ת״א, והתרשמתי מהדגמים שהובאו.

לניאו יש מספר דגמים, אך כאמור לישראל מגיעים שלושה:ET5,ET7,ES8 . בכתבה זו נפרט על כלאחד מהם. הרכבים נראים איכותיים, טכנולוגיים ועתידניים.

NIO ET5: Tech sport sedan.

דגם זה הוא דגם משודרג ומהווה מעין גרסה מוקטנת למודלET7 . לרכב זה יש שני גימורים: אחדבעלת סוללה עם הספק של 75 קוט״ש והשני בעל הספק של 100 קוט״ש. לשניהם הספק מירבי של489 כוח סוס. זה מאפשר למכונית להאיץ למאה קמ״ש ב4 שניות בלבד, והמהירות המרבית שלההוא 200 קמ״ש. טווח הנסיעה של דגם זה הוא 451 ק״מ או בגימור השני בין 532-583 ק״מ (ע״פסוג גלגל). עם זאת, נוחות הנסיעה באה על חשבון מבנה ומראה הרכב, המסוגנן כרכב ספורט. רמתהאבזור הבטיחותי היא הגבוהה ביותר ורמת הזיהום היא המינימלית ביותר.

NIO ET7: Tech sport saloon.

מודל זה בעל יכולות טובות יותר מet5. מבחינת מבנה הוא גדול יותר, מעט מרשים יותר. הוא בעלסוללה עם הספק של 100 קוט״ש והספק מירבי של 653 כוח סוס. זה מאפשר לרכב להאיץ למאהקמ״ש ב3.8 שניות, והמהירות המרבית שלו היא 200 קמ״שׁ. טווח הנסיעה של דגם זה הוא בין505-580 ק״מ (ע״פ סוג גלגל).

.NIO ES8: Luxury SUV

מודל זה גדול יותר מהמודלים האחרים. הוא בעל סוללה עם הספק של 100 קוט״ש והספק מירבישל 543 כוח סוס, זאת מכיוון שהוא כבד יותר ומרווח יותר. טווח הנסיעה של דגם זה הוא בין460-466 ק״מ בהתאם לכמות המושבים (בהתאם לגימור). תאוצה ל100 קמ״ש תוך 4.9 שניות.

רמת האבזור הבטיחותי היא הגבוהה ביותר ורמת הזיהום היא המינימלית ביותר. רמת האבזורהבטיחותי הוא 7, ודרגת הזיהום הסביבתי הוא 1 -המינימלית ביותר.

האם מחיר הרכב שווה את זה?

הדגם הזול ביותר שלnio  מבין הרכבים שמגיעים לארץ (et5) מתחיל ב- 344,000 האלף ש״ח.

לעומת זאת חברת טסלה, המתחרה העיקרית, מוכרת את הרכב המקביל החל מ-220,000 אלףש״ח. מיותר לציין שככל שהדגם יותר מתקדם ומפותח כך מחירו עולה. הבעיה מתחילה כאן כיהמחיר קופץ משמעותית מדגם לדגם.

כאמור, הנתונים האלה מרשימים, אך אינם חדשים בשוק. על אחת כמה וכמה שאפשר לרכוש רכבעם נתונים דומים מאוד בעלות כספית נמוכה בהרבה.

למשל טסלה- הרכב החשמלי הפופולרי בארה״ב וברחבי העולם נמכר בכמעט מחצית ממחיר זהומציג יכולות טובות מאוד.

בישראל יבואןNIO  הוא ״דלק מוטורס״ שמייבא בין היתר גםBMW . זהו מותג יוקרה נוסף שהואמייבא לישראל.

לסיכום, כמו בכל דבר יש יתרונות וחסרונות.

כל הפרטים הקטנים, שסובבים ומרחפים סביב המודלים האלה והחברה בכלל, מצביעים על כךשהחסרונות עולים על היתרונות.

למרות שנתוני רכבי החברה ניאו טובים בכללי, חשש האמינות מתגבר וההוצאה אינה בהכרח שווהבהתאם למחירים בשוק ולתחרות בין חברות הרכב השונות, אפילו הסיניות מביניהן.